وقتی شخص ثروتمندی چند صد هزار دلار صرف خرید یک خودروی سوپراسپرت یـا سوپرلومـی‌کند بدین معناست کـه مـی‌خواهد خاص باشد و در خیـابان نظر مردم را بـه خود جلب کند. عرضه نسل جدید خودروهای برقی با درب های پروانه ای یکی از موارد جلب‌توجه درون سوپراسپرت‌ها شیوهٔ باز شدن درهای آن‌هاست. عرضه نسل جدید خودروهای برقی با درب های پروانه ای بااین‌حال نحوهٔ باز شدن درهای بسیـاری از سوپراسپرت‌ها به‌طور معمولی و با لولاهای نصب‌شده درون جلوی درون است. درست مانند هر ماشین دیگری. اگر شما فراری، عرضه نسل جدید خودروهای برقی با درب های پروانه ای پورشـه و یـا حتی بوگاتی را خریداری کنید درهای متفاوتی نداشته و کاملاً مشابه یک فیـات یـا فولکس‌واگن است. درون نقطهٔ مقابل اما برخی از سوپرکارها هستند کـه شیوهٔ متفاوتی را به منظور باز شدن درهای خود انتخاب نموده‌اند. آنچه درون ادامـه مطالعه مـی‌کنید معرفی انواع گوناگون باز شدن درها درون سوپراسپرت‌ها و سوپرلوکس‌ها است.

درهای قیچی لامبورگینی

بدون شک شناخته‌شده‌ترین شیوهٔ باز شدن درها درون تمامـی انواع سوپرکارها، درهای قیچی لامبورگینی است. سالیـان سال هست که لامبورگینی ازاین‌گونـه درها درون سوپراسپرت‌های پرچم‌دار خود استفاده مـی‌کند و به همـین دلیل این نوع درها بـه «درِ لامبورگینی» معروف شده‌اند حتی اگر درون خودروهای دیگری مورداستفاده قرار گیرند. تعداد انگشت‌شماری از دیگر سوپرکارها (و همـین‌طور تعداد بی‌شماری از کانسپت‌ها) از طرح مشابه درهای لامبورگینی استفاده کرده‌اند اما هیچ‌کدام بـه محبوبیت درهای قیچی لامبورگینی نیستند. البته تمامـی محصولات لامبورگینی از درهای قیچی استفاده نمـی‌کنند چراکه این درها فقط مخصوص محصولات تولیدی پرچم‌دار 12 سیلندر مانند آونتادور و پیشینیـان آن (که بـه کانتاش مـی‌رسد) هستند و محصولات 10 سیلندر یعنی هوراکان (و قبل از آن گالاردو) از درهای معمولی استفاده مـی‌کنند.

درهای عمودی کوئنیگ‌زگ

گوئنیگ‌زگ شیوهٔ متفاوت درهای عمودی را درون سوپراسپرت‌های مـیلیون دلاری خود استفاده مـی‌کند. سازندهٔ سوئدی از یک مکانیسم دوسطحی انطباقی درون این نوع درها استفاده مـی‌کند کـه ابتدا درها به‌صورت افقی از جای خود بیرون آمده و سپس حول یک محور به‌صورت 90 درجه تغییر جهت مـی‌دهد و به‌صورت عمودی قرار مـی‌گیرند. کوئنیگ‌زگ پیشگام استفاده از درهای عمودی هست و ابتدا از آن‌ها درون مدل CC8S استفاده نمود. این شرکت همچنان از درهای عمودی درون جانشین مدرن CC8S یعنی آگِرا و سوپراسپرت برقی رِگرا استفاده مـی‌کند.

درهای پروانـه‌ای مک‌لارن

بسیـاری از سوپرکارها و همـین‌طور خودروهای مسابقه‌ای از درهای پروانـه‌ای استفاده کرده‌اند اما تعداد کمـی از آن‌ها طرحی کاملاً مشابه مک‌لارن داشته‌اند. درواقع هر خودروی شـهری و جاده‌ای کـه مک‌لارن که تا به امروز تولید کرده، از F1 افسانـه‌ای و SLR کـه برای مرسدس ساخته شد گرفته که تا اسپرت‌های امروزی و هایپراسپرت‌های تولید محدود این شرکت، همـه از این طرح درها استفاده کرده‌اند. درون این شیوه، درها همانند بال‌های پروانـه درون اطراف خودرو باز مـی‌شوند کـه زیبایی فوق‌العاده‌ای دارند.

درهای گالوینگ مرسدس بنز

مرسدس بنز به منظور اولین بار درون اوایل دههٔ 1950 و در مدل 300 SL از این نوع درون استفاده نمود. درهایی کـه هنگام باز بودن شبیـه بال‌های مرغ دریـایی بوده و بانام گالوینگ شناخته مـی‌شوند. چند دهه بعد مجدداً مرسدس بنز از این طرح درها درون مدل SLS AMG استفاده نمود. بااین‌حال هرچند بسیـاری از خودروهای دیگر همچون دلورین و پاگانی هم از درهای گالوینگ استفاده کرده‌اند اما مسلماً همواره هر وقت کلمـهٔ گالوینگ آورده شود همـه بـه یـاد مرسدس بنز مـی‌افتند.

درهای قو آستون‌مارتین

آستون‌مارتین علاقهٔ چندانی بـه استفاده از درهای عجیب‌وغریب درون محصولات خود ندارد اما تمایلی بـه استفاده از درهای معمولی هم ندارد؛ بنابراین این شرکت از درهایی استفاده مـی‌کند کـه بین درهای معمولی و درهای عجیب قرار مـی‌گیرد. این نوع درها کـه بانام درهای قو شناخته مـی‌شوند تقریباً مانند درهای معمولی هستند اما فقط کمـی بـه بالا باز مـی‌شوند. درهای قو هنگام باز بودن نمایی زیبایی بـه خودرو مـی‌بخشند و همچنین ازآنجایی‌که نیـاری بـه موتورهای سنگین جهت بالا بردن ندارند، وزن سبک‌تری هم دارند. این نوع درها به منظور اولین بار درون مدل‌های ونتیج و DB9 استفاده شدند اما درون حال حاضر درون تمامـی محصولات تولیدی آستون‌مارتین مانند BD11 و لاگوندا بکار گرفته مـی‌شوند.

درهای خودکُشی رولزرویس

درهای موسوم بـه خودکُشی درون گذشته درون مدتی طولانی بسیـار مورداستفاده قرار مـی‌گرفتند اما با تداول درهای معمولی امروزی، درهای تقریباً به‌طور کامل از صنعت خودروسازی کنار گذاشته شدند که تا اینکه رولزرویس دوباره آن‌ها را احیـا نمود. البته این خودروساز بریتانیـایی نام را دوست ندارد و به همـین دلیل از نام Coach به منظور این درهای استفاده مـی‌کند. درهای Coach مشابه درهای معمولی به‌صورت افقی باز مـی‌شوند اما لولای آن‌ها درون عقب نصب‌شده یعنی برعدرهای معمولی. درون سدان‌های گوست و فانتوم، درِ جلویی به‌صورت معمولی باز مـی‌شوند اما درِ عقبی از نوع Coach هست درحالی‌که درون مدل‌های دودر مانند رایث، داون و فانتوم کوپه صرفاً از درهای Coach استفاده مـی‌گردد. درون این نوع درها، سوار و پیـاده شدن بـه خودرو راحت‌تر صورت مـی‌گیرد و حتی رولزرویس به منظور سهولت درون باز و بسته آن‌ها از موتورهای برقی جهت این کار استفاده کرده است.

دیگر درهای عجیب

مواردی کـه در بالا ذکر شدند مسلماً شایع‌ترین نوع درهای عجیب هستند اما انواع دیگری هم وجود داشته کـه در هر دو نمونـه ماشین‌های تولیدی و کانسپت بکار رفته‌اند. به‌عنوان‌مثال درون سال 2010 آلفارومئو کانسپتی را بانام Pandion معرفی نمود کـه درهای قیچی مانندی داشت اما لولاهای آن درون قسمت عقب قرار داشتند. یـا درون سال 1989 ب‌ام‌و خودروی تولیدی Z1 را بـه بازار عرضه کرد کـه دارای درهای کشویی بود. البته درهای کشویی Z1 با درهای کشویی ون‌ها متفاوت بود و به داخل بدنـه مـی‌رفت. نوع دیگری از درها نیز درهای کاناپی هستند. این درها مانند کاناپی جنگنده‌ها بوده و کل سقف و درها بـه هم چسبیده و باهم بـه سمت بالا باز مـی‌شوند. نمونـهٔ درهای کاناپی را مـی‌توان درون کانسپت لامبورگینی آگوئیستا و خودروی استرلینگ نوا مشاهده کرد.

: عرضه نسل جدید خودروهای برقی با درب های پروانه ای




[معرفی انواع مختلف درب‌های سوپراسپرت‌ها | مجله پدال عرضه نسل جدید خودروهای برقی با درب های پروانه ای]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Tue, 26 Jun 2018 03:37:00 +0000