در دورانی کـه خودروسازی درون رکود به سر مـیبرد و کمپین نخ خودروی صفر شکل گرفته کارشناسان عوامل مختلفی مانند وضع اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم، تست درگ بین تیبا 2 پژو 206 تیپ 2 کیفیت پایین خودروهای داخلی و قیمت بالای آن را بـه عنوان عامل اصلی بیمـیلی مردم بـه ماشین ذکر مـیکنند. تست درگ بین تیبا 2 پژو 206 تیپ 2 درون این بین ممکن هست عدهای بـه علت نیـاز بـه خودرو با همـه عوامل کنار آمده و اقدام بـه خرید کنند. تست درگ بین تیبا 2 پژو 206 تیپ 2 درون ذیل تجربه شخصی یکی از هموطنان از خرید خودروی صفرکیلومتر را به منظور شما بیـان مـیکنیم.
تجربه خرید دو خودروی صفر وطنیدر آغازین روزهای شروع ثبتنام خودروی تیبا 2 توسط سایپا، اقدام بـه خرید یک دستگاه نمودم. خودرو با حدود 5 ماه تأخیر واگذار گردید. هنگام تحویل گرفتن خودرو متوجه شدم کـه باطری ماشین دست دوم هست که نمایندگی مربوط بهراحتی با تعویض باطری با سایپا 141 صفرکیلومتر مشکل را حل کرد!! تحویل خودرو با یکلایـه گردوغبار روی آن انجام گردید. درون حرکت بـه سمت منزل درون اولین تقاطع مسیر، متوجه ترمزهای بـه شدت ضعیف خودرو شدم کـه با خوششانسی از تصادف با خودروی بدون پلاک نجات پیدا کردم. بعد از چند دقیقه تصمـیم بـه استفاده از کولر خودرو گرفتم کـه پس از چند دقیقه صدایی شبیـه انفجار از محفظه کاپوت بلند شده و بوی سوختگی داخل کابین پیچید. تصمـیم گرفتم فعلاً استفاده از آپشنهای خودرو را متوقف کنم. درون اولین روز بعد از پلاک شدن خودرو سر تقاطع، دنده 1 خودرو جا نمـیرفت و حدود دو دقیقه باعث راهبندان و اعتراض سایر رانندگان گردید. با مراجعه بـه نمایندگی عنوان شد کـه چنین مشکلی شایع بوده و توصیـه نـهایی تعویض گیرباست! تیبا2-تصویر از انجمن پدال
با وجود تجربه خرید قبلی تندر 90 کـه علیرغم 6 سال کارکرد حتی 1 ریـال هزینـه نیز نداشت، این بار تصمـیم بـه تعویض و تبدیل خودرو بـه 206 نمودم. تحویل 206 توسط ایران خودرو یک ماهه انجام شد. درون نمایندگی خودرو تست شد و ظاهراً سالم مـینمود. حدود 10 دقیقه رسیدن که تا منزل طول کشید کـه در این موقع متوجه لقی تکیـهگاه سر صندلی راننده و صدای غیرعادی تقتق از موتور شدم کـه با گرفتن کلاچ قطع مـیشد. دربهای خودرو نیز جهت بسته شدن نیـاز بـه درگیری فیزیکی داشتند.
فردا جهت رفع عیب بـه نمایندگی مراجعه نمودم ولی هیچگاه درون مخیله بنده حقیر نمـیگنجید کـه این سرآغاز یک روند مداوم خواهد بود! نمایندگی بیـان کرد کـه این ایرادات درون سرویس 1000 کیلومتر رفع خواهند شد. منتها مشکل بـه همـینجا ختم نشد. روزبهروز بـه مقدار صدا اضافه شد که تا جایی کـه حین توقف حسی شبیـه صدای تراکتور احساس مـیشد. درون دنده 2 بدنـه خودرو و سردنده بـه شدت لرزش داشت. درون کیلومتر 200 صدای جیرجیر شدید حین ترمز گرفتن شنیده مـیشد و حدود همان زمان بوق خودرو نیز از کار افتاد.
درحالیکه حدود 1 ماه از تحویل خودرو گذشته بود ارمهای مثلاً کروم کاری پژو درون جلو و عقب خودرو شروع بـه سیـاه شدن کرد و ظاهر ماشین بیشتر بـه خودروهای فرسوده مـینمود که تا ماشین صفرکیلومتر. درها رگلاژ شدند ولی همچنان موقع بسته شدن نیروی زیـادی لازم بود.
دوباره مجبور بـه حضور درون نمایندگی شدم کـه در بررسی خودرو مشخص گردید انبار اگزوز خودرو نیز زنگزده و باید تعویض شود. درحالیکه خودرو درون این مدت حتی کارواش نرفته بود و در بارندگی از منزل خارج نشده بود. بوق و دو دیسک چرخ عقب خودرو تعویض شد. صدای جیرجیر دیسکها قطع شد اما صدای تقتق قبلی کـه به تشخیص نمایندگی متعلق بـه صفحه کلاچ بود علیرغم 2 بار تعویض همچنان برقرار بود. درون همـین گیرودار صدای سمفونی تسمـههای خودرو نیز بـه قبلی اضافه گردید! علت لرزش درون دنده 2 نیز پلوس عنوان شد کـه به گفته نمایندگی بـه علت کیفیت مشابه نمونـههای تعویضی تعمـیر عملاً بینتیجه مـینمود.
صندلی راننده جایگزین، نیز ایراد دیگری درون قسمت تنظیم ارتفاع داشت. درون اینجا سؤالی به منظور مشتری پیش مـیآید کـه چرا قطعات قبل از ارسال تست نمـیشوند وی کـه مـهر کنترل کیفیت بر قطعات خودرو مـیزند موقع تأیید بـه چه چیز مـیاندیشد!
مراجعات مکرر بنده جهت رفع ایراد گیربو صفحه کلاچ ادامـه داشت و این بار هردوی این قطعات تعویض شدند ولی دریغ از کاهش صدای حتی بـه مـیزان یک دسیبل.
تنـها دو روز از گارانتی سال اول خودرو گذشته بود کـه متوجه شدم سرمایش کولر خودرو بـه صفر رسیده. بررسی نشان داد گاز کولر نشتی دارد و تخلیـه شده. جهت رفع عیب مراجعه نمودم ولی عنوان شد گارانتی گاز کولر 1 سال یـا یک تابستان است. رویـهای برخلاف خودروهای وارداتی کـه پس از سه سال تنـها به منظور چک فشار گاز نیـاز بـه مراجعه دارند. نشتیـابی و گازگیری را بـه صورت آزاد و خارج از نمایندگی انجام دادم.
پس از یک سال و برای اولین بار تصمـیم بـه خروج از شـهر با ماشین نمودم. درون حالی کـه خودرو تنـها 4000 کیلومتر کارکرد داشت. درون اواسط مسیر چراغ باطری خودرو روشن و مدتی بعد خودرو خاموش شد. من ماندم و جاده خلوت و بدون آنتندهی موبایل. از بخت خوب بعد از نیم ساعت خودروی امداد رسید و متوجه پارگی تسمـه دینام شد. علت پارگی جالب بود، پوسیدگی و فرسودگی شدید تسمـه دینام. مورد مـهم دیگر مصرف بالای بنزین خودرو بود کـه بیشتر بـه ماشینهای آمریکایی قدیمـی مـینمود که تا خودروی صفرکیلومتر. حتما تصمـیم مـهمـی مـیگرفتم یـا هر روز حضور درون نمایندگی یـا فروش خودرو. درون نـهایت ماشین بـه علت معیوب بودن با ضرر فروخته شد، البته فروشی کـه بیشتر باعث خوشحالی بنده شد. کیلومتر خودرو درون هنگام فروش تنـها 4500 کیلومتر بود. البته با این 2 تجربه خرید خودرو صفر، ترجیح مـیدهم فعلاً جهت تردد سایر راهها را تست کنم.
سؤال بنده از خودروسازان داخلی این است: تست درگ بین تیبا 2 پژو 206 تیپ 2 چرا کنترل کیفیت خودرو بدون نظارت صحیح انجام مـیشود؟ چرا قطعات تعویضی فاقد کیفیت هستند و در واقع با تعویض قطعه اکثر مشکلات خودرو رفع نمـیشود؟ مصرف سوخت بالا زیـان هنگفتی بـه لحاظ سلامتی و هزینـه بـه مصرفکننده و کشور وارد مـیکند. چرا توجهی بـه این موضوع نمـیشود؟ آیـا بهتر نیست بـه جستجوی علت بیاعتمادی ملت بـه خود بپردازید و مردمـی کـه این سالهای طولانی با همـه مشکلات شما کنار آمدهاند روزی شاهد کیفیت و قیمت مناسب و درخور شأنشان باشند؟ چرا علیرغم افزایش چند برابری قیمتها، کیفیت خودروها بسیـار تنزل کرده و همان کیفیت اولیـه را ندارد؟
به درخواست تعدادی از مخاطبان و برای رفع شبهاتی کـه عدهای با یـا بدون غرض مطرح نمودند، تصاویر تعدادی از فاکتورها نیز ضمـیمـه مـیگردد. ضمن آنکه بوق ماشین هم خراب و سپس تعویض شد کـه قبلاً درون متن اشاره نشده بود اما فاکتور آن درون تصاویر موجود هست. تعویض صندلی راننده به منظور بار دوم هم بـه خریدار نگونبخت بعدی محول شد.
نویسنده: امـیر صابریـان
توجه: این مطلب بـه صورت اختصاصی به منظور سایت پدال نوشته شده و هرگونـه کپیبرداری و بازنشر آن بدون لینک مستقیم بـه همـین صفحه و ذکر نام سایت پدال و نام نویسنده، ممنوع مـیباشد.
[تجربه خرید دو خودروی صفر وطنی: تیبا 2 و پژو 206 | مجله پدال تست درگ بین تیبا 2 پژو 206 تیپ 2]
نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Wed, 04 Jul 2018 14:26:00 +0000